Dag zonder nerveuze onrust

Geniet van uw dag zonder nerveuze onrust

Onrust, spanning, strakke deadlines, etc. Het maakt allemaal deel uit van het dagelijkse leven. De combinatie van werk, druk verkeer en een goed gevuld privéleven is niet eenvoudig! Een lange to-dolijst kan voor energie en stimulans zorgen, maar te vaak en te veel onrust en spanning kunnen uw gezondheid en welzijn onder druk zetten.

Bij nerveuze onrust produceert ons lichaam meer energie voor onze spieren, zodat we sneller kunnen reageren en alerter worden. Dat zorgt er tijdelijk voor dat u bepaalde taken beter kunt uitvoeren, maar veroorzaakt ook spanning.

Nerveuze onrust

Hoe herken je spanning en onrust?

Het bepalen van de triggers of uitlokkende factoren is vaak lastig, omdat de triggers niet voor iedereen dezelfde zijn en kunnen verschillen van persoon tot persoon. We onderscheiden twee soorten: acute spanning en chronische spanning.

Acute spanning

Acute spanning wordt uitgelokt door specifieke gebeurtenissen of situaties waarover je weinig controle hebt zoals vliegangst, een presentatie geven of een (rij)examen afleggen. Deze nervositeit wordt gekenmerkt door angst voor die ene bepaalde gebeurtenis. Voor alle duidelijkheid: acute spanning is op zich niet verkeerd. Het stimuleert, onder andere, de aanmaak van adrenaline, een hormoon waarmee je doeltreffend gespannen situaties aanpakt en de juiste houding aanneemt. Wanneer is het wel een probleem? Als je regelmatig blootgesteld wordt aan dezelfde spanningsfactor evolueert acute spanning op termijn naar chronische spanning.

Chronische spanning

Bij aanhoudende nervositeit raak je mentaal overspannen en lichamelijk uitgeput. Zelfs dagdagelijkse activiteiten worden dan te veel. Je bijnierschors wordt extra gestimuleerd. Maar wat wil dat precies zeggen? De bijnier is een orgaan dat zich boven de nieren bevindt en het stresshormoon cortisol aanmaakt. Door langdurig in contact te komen met spanning produceert je bijnier te veel aan cortisol. Op termijn raakt je bijnier uitgeput waardoor je cortisolgehalte te laag komt te staan. Vaak negeer je de eerste symptomen van gejaagdheid, met het idee dat ze vanzelf zullen verdwijnen. Maar die symptomen zorgen ervoor dat je niet meer voldoende tot rust komt en ontspant zoals het hoort. Bij aanhoudende spanning raak je mentaal overspannen en lichamelijk uitgeput, wat kan leiden tot burn-out en depressie.

Meer
Minder

Periodes van onrust en spanning zijn normaal in een actief leven, maar wanneer ze te vaak voorkomen, kunnen ze leiden tot:

  • Nervositeit
  • Uitputting, inclusief vermoeidheid en fysieke zwakte
  • Een lagere weerstand van ons immuunsysteem
  • Prikkelbaarheid
  • Concentratieproblemen
  • Slaperigheid
  • Slapeloosheid, slaapproblemen
  • Gastro-intestinale problemen: bijvoorbeeld maagkrampen, diarree en constipatie
Dagelijkse frustraties

Oorzaken van nerveuze onrust

  • Onverwachte situaties: verandering van plannen of afspraken, etc.
  • Dagelijkse frustraties: blootstelling aan lawaai en vervuiling, files, etc.
  • Angsten: vliegangst, angst voor medische ingrepen, claustrofobie, etc.
  • Werk: deadlines, problemen met collega’s en bazen, hoge werkdruk, reorganisaties, gebrek aan waardering en erkenning, etc.
  • Persoonlijke bekommernissen: problemen met familieleden en vrienden, bijvoorbeeld discussies en ruzies, etc.
  • Financiële beslommeringen: zorgen over de huidige of toekomstige financiële situatie, etc.

Toenemende consumptie van cafeïnehoudende dranken

Veel mensen zijn vaak op zoek naar een stimulerend middel om zichzelf staande te houden tijdens een examenperiode of een drukke periode op het werk. Overmatig gebruik van deze middelen verstoort de dag- en slaapcyclus.

Door overvolle agenda’s krijg je je werk soms niet afgewerkt, waardoor je op zoek gaat naar middelen die je alert en wakker houden, zoals een kopje koffie. Gemiddeld drinken Belgen jaarlijks 6,8 kilogram koffie per persoon. Daarmee staat België op de 8ste plaats van landen met het hoogste aantal koffiedrinkers. Dit blijkt uit de peilingen in 2016 van de International Coffee Organisation.

Meer
Minder

Tips en tricks: omgaan met nerveuze onrust

Laat het los

Laat het los: praat met een vriend, een familielid, iemand die u uw gedachten en zorgen kunt toevertrouwen. Door over de bron van uw angst te praten, zult u zich al minder onrustig voelen. Wilt u er niet over praten? Schrijf uw gedachten dan neer. Wanneer ze gespannen zijn, houden veel mensen een dagboek bij of schrijven ze lijstjes.

Sport

Sport: ga joggen, fietsen of zwemmen. Lichaamsbeweging is de ideale manier om je gedachten te verzetten. Het geeft je lichamelijke voldoening en helpt je om spanning en nerveuze situaties te bestrijden.

Plan en deel activiteiten

Plan en deel activiteiten op in kleine, beter haalbare stappen: als u overweldigd raakt door de hoeveelheid werk en u daardoor niet meer kunt nadenken, helpt het om uw taken in kleine, beter haalbare projecten op te delen. Zo kunt u elke stap apart afhandelen. Daardoor behoudt u de controle en krijgt u als het ware een schouderklopje bij elk afgerond project.

Zet ontspanning op uw agenda

Zet ontspanning op uw agenda: pauzeren en ontspannen maakt ons productiever. Door ‘tijd voor jezelf’ in te plannen, zult u zich er waarschijnlijk beter aan houden. Respecteer dus de planning die u hebt opgesteld en zeg nee tegen andere tijdrovende dingen! Dit kan bijvoorbeeld door: tijd spenderen met vrienden, een bezoekje brengen aan de bioscoop, sporten, activiteiten doen in openlucht, etc.

Geniet van de natuur

Geniet van de natuur: ga in het bos of in het park wandelen. Dit zorgt ervoor dat je je hoofd gemakkelijker leegmaakt. Deze ontspannende activiteit zorgt ervoor dat je lichaam endorfine aanmaakt die je teveel aan adrenaline (stresshormoon) doet afnemen.

Vraag raad aan uw arts of apotheker. Homeopathisch geneesmiddel. Geen langdurig gebruik zonder geneeskundig advies. Lees aandachtig de bijsluiter. Heel Belgium nv.